Organizátor:
ZUUPS - Združenie pre urbanizmus a územné plánovanie - vlastná akcia
Dates:
štvrtok, 27. marec 2014 - 14:00
Téma:
Poslanie urbanistov v riadení urbanistického rozvoja
a l e b o
Kto riadi rozvoj miest?
Dnešná doba prináša (ak prináša) veľmi rýchly rozvoj sídiel – požadované zmeny chcú investori ale aj poslanci najmä rýchlo. Tento tlak na rýchle zmeny sa prejavuje v tom, že mestí sa rozvíjajú, ale nie sú krásne, zmeny ignorujú okolie a je snaha čo najviac sa odlíšiť. Verejné priestory miest sú zväčša len premietnutím dopravných požiadaviek, a ich význam pre mesto ako aj pre identitu sa ignorujú, a to všetkými.
O rozvojových zámeroch realizovaných v mnohých mestách sa hovorí, že iba skresľujú do územného plánu návrhy investorov „aj s chlpami“. Prečo mestský urbanista nezačína diskusiu o budúcich zmených už v štádiu odsúhlasovania zadania? Alebo vtedy ešte nemá názor na tvorbu toho priestoru ? Prečo sa návrh zmien nevyvíja ako produkt diskusie na odbornej úrovni a prečo investor a niekedy aj mesto je partizánom?
Aké veľké mesto potrebuje architekta? Potrebuje ho vôbec?
Poslanie a úloha architektov/urbanistov miest
- majú byť režisérmi zmien v sídle
- aká je potom úloha primátorov/starostov a poslancov , ktorí si túto úlohu tiež osobujú?
Čo je úlohou mestského architekta/urbanistu:
- čo má hlavne robiť?
- o čom má rozhodovať?
- k čomu sa má vyjadrovať?
- má byť komunikátorom medzi mestom a verejnosťou a investormi?
Odpoveď zatiaľ premietnutá do návrhu stavebného zákona
- obstarávanie UPP a ÚPD
- zmeny a doplnky ÚPD
- správy o stave ÚPD
- územnoplánovacie informácie
- stanoviská k územným rozhodnutiam pre stavebný úrad
- stanoviská k ÚPD iných orgánov ÚP
- stanoviská k dokumentom z hľadiska ÚPD
Architekt mesta rozhoduje len o veciach podľa schválenej ÚPD, v iných prípadoch pripravuje podklady na rozhodnutie pre zastupiteľstvo.
Predpoklady:
- priama väzba na vedenie mesta
- možnosť komunikovať s verejnosťou
- zodpovednosť za stav a rozvoj celého mesta
- koncepčná úlaha a iniciačná úloha
- odvaha vysloviť odborný názor a vedieť si ho obhájiť
- úloha koordinovať rôzne záujmy
- sústavná práca na koncepcii rozvoja mesta
- odborná spolupráca so stavebným úradom
- osveta a spolupráca s poslancami a primátorom
- zamestanec mestského úradu versus nezávislosť
Úpravy zatiaľ premietnuté v návrhu nového zákona o územnom plánovaní a stavebnom poriadku:
Vyhradené činnosti v územnom plánovaní
Vyhradenými činnosťami v územnom plánovaní sú
a) zabezpečovanie obstarania územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie a
b) spracúvanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie.
Orgány územného plánovania zabezpečujú obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie, prostredníctvom odborne spôsobilej osoby, ktorá nie je spracovateľom ňou obstarávaných územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie. Odborne spôsobilou osobou je fyzická osoba zapísaná v registri odborne spôsobilých osôb na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie, ktorá je zamestnancom orgánu územného plánovania alebo osobou v inom právnom vzťahu k orgánu územného plánovania.
Spracovaním územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie sa rozumie ucelený koordinovaný súbor odborných činností spracovateľa, ktoré sú potrebné na vypracovanie územnoplánovacej štúdie, územnotechnických podkladov, problémového výkresu a analýzy získaných údajov o území a na spracovanie konceptu územnoplánovacej dokumentácie (ďalej len „koncept“) a návrhu územnoplánovacej dokumentácie. Spracovateľ je oprávnený navrhovať urbanistickú koncepciu riešeného územia,koordinovať činnosť spolupracujúcich iných odborníkov, ktorí sú prizvaní na spracovanie príslušnej časti územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov. Je povinný prizvať na spracovanie špecifických častí územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov, najmä na demografickú prognózu, na dopravnú infraštruktúru, na technickú infraštruktúru a na ďalšie čiastkové odborné činnosti, na ktoré nemá oprávnenie, iných odborníkov, ktorí sú oprávnení na spracúvanie príslušnej časti územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov.
Osobitný kvalifikačný predpoklad zamestnancov v orgánoch územného plánovania
Osobitný kvalifikačný predpoklad musia spĺňať zamestnanci orgánu územného plánovania, ktorí zabezpečujú
a) sledovanie, vyhodnocovanie a evidenciu údajov o území,
b) spracovanie zadania,
c) spracúvanie územnotechnických podkladov,
d) správy o stave územnoplánovacej dokumentácie a zabezpečujú jej prerokovanie,
e) pripravujú územnoplánovacie informácie a
f) stanoviská pre konania o zmene využívania územia a o umiestnení stavby.
Osobitným kvalifikačným predpokladom sa rozumejú: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom programe zameranom na územné plánovania, urbanizmus, architektúru, krajinné plánovanie a najmenej dva roky praxe vo verejnej správe v oblasti územného plánovania aleboodborná spôsobilosť obstarávateľa a súhrn teoretických vedomostí, praktických skúseností a znalostí tohto zákona a súvisiacich predpisov a technických noriem.
Návrh novely zákona o obecnom zriadení
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení sa mení a dopĺňa takto:
V § 24 sa za odsek 1 vkladajú nové odseky 2 a 3, ktoré znejú:
„ Mestské zastupiteľstvo v meste v sídle kraja zriaďuje útvar hlavného architekta. Mestské zastupiteľstvá v ostatných mestách môžu zriadiť útvar hlavného architekta.
Útvar hlavného architekta zabezpečuje činnosti orgánu územného plánovania podľa predpisov o územnom plánovaní. Ak mesto zamestnáva v útvare hlavného architekta osobu s odbornou spôsobilosťou na spracúvanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie podľa predpisov o regulovaných povolaniach a regulovaných činnostiach, môže zabezpečovať aj spracúvanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie.“.
Adresa:
Zobraziť na väčšej mape a nájsť trasu
Panská 15, 811 01 Bratislava